Menu
Telenors hovedkontor på Fornebu. Foto: Lise Åserud / NTB

Telenor om Nkom-rapport: Tar på alvor og beklager feil

Telenor sier at de tar på alvor tilsynsrapporten fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), og at de beklager feilene knyttet til nødnummertjenestene.

Av NTB | 27.02.2025 11:53:23

Økonomi og næringsliv: – Vi tar hendelsene i fjor på største alvor og beklager på det sterkeste at folk ikke kom fram til nødnumrene. Vi har alltid drevet tjenesten med svært høy oppetid, og har satt alle krefter inn for å sikre at lignende hendelser ikke igjen skal kunne skje. Nødnumrene i Norge skal virke, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har den siste tiden ført tilsyn mot Telenor etter flere alvorlige hendelser med nødnummertjenesten. Torsdag ble det kjent at Nkom varslet et gebyr på 50 millioner kroner.

Telenor har nå tre uker på å svare på varselet før Nkom fatter vedtak i saken. Selskapet må også utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som skal Nkom skal godkjenne.

Telenor mener størrelsen på boten og konsekvensene av pålagte tiltak risikerer å gjøre det umulig for mobilselskaper å drive nødmeldingstjenesten fremover.

– Vi opplever en god dialog med nødetatene, men vi etterlyser fra Nkom og øvrige myndigheter bedre samsvar mellom deres forventninger til sikkerhet og robusthet på den ene siden, og hva de bestiller og er villige til å betale for på den andre siden, sier Engebretsen.

Tilsynssaken ble opprettet etter flere alvorlige feil knyttet til nødnummertjenesten. Fire ganger i høst opplevde nordmenn begrenset eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene.

(©NTB)

Flere nyheter: