
Stor interesse for å bygge Rogfast
Ni entreprenører har søkt om å bli prekvalifisert til den første av tre hovedkontrakter for å bygge E39 Rogfast. To kinesiske entreprenører har meldt seg på i konkurransen.
Rogfast: Flere har vist interesse for det store prosjektet, melder Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vi er fornøyde med at så mange ønsker å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Nå skal vi gå gjennom og kvalitetssikre søknadene. Vi skal velge ut tre til fem entreprenører som får anledning til å bli med videre. Planen er at de utvalgte entreprenørene skal gi sitt første tilbud innen 18. mai 2022. Deretter blir det individuelle forhandlinger og avklaringer. Fristen for å gi et endelig tilbud er 26. august 2022, forteller prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Det er i denne omgang snakk om kontrakten E03. Dette er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter. Lengden er ni kilometer fra Randaberg i sør mot Kvitsøy i nord.
– Dette er den første av tre hovedkontrakter, og vi håper å starte anleggsarbeidet i løpet av høsten, sier Kaarmo.
Entreprisen omfatter også 14 tekniske bygg, syv pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen.
– I løpet av våren blir den neste kontrakten utlyst. E04 starter på Bokn og er like lang som E03. Da gjenstår det kun E02 som starter på Kvitsøy og går begge veier mot Bokn i nord og Randaberg i sør, sier Kaarmo.
Disse har søkt om å bli prekvalifisert:
* AF Gruppen Norge AS
* Arbeidsfelleskapet ALDESA CONSTRUCCIONES, S.A., CRCC HARBOUR( CRCC HARBOUR & CHANNEL ENGINEERING BUREAU GROUP CO., LTD.), CRCC 12 (China Railway 12th Bureau Group Co., Ltd.)
* China Communications Construction Co, Ltd.
* Arbeidsfelleskapet Implenia Norge AS – Stangeland Maskin AS
* Marti Tunnel AG
* NCC Norge AS
* Arbeidsfelleskapet Obrascon Huarte Lain S.A. – Hyundai Engineering & Construction Co.,Ltd
* Arbeidsfelleskapet Risa – LNS -Hæhre (Risa AS, LNS AS og Hæhre Entreprenør AS)
* Arbeidsfelleskapet Webuild S.p.A – Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.