fbpx
Menu
Sporveien skal i fremtiden styres av mobilnettet som første i verden når det nye signalsystemet for T-banen blir satt i drift. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Sporveien først i verden til å styre T-banen over mobilnettet

Sporveien i Oslo blir første selskap i verden som bruker offentlig mobilnett til å styre T-baner. Telia har fått oppdraget med å levere tjenesten.

Av NTB | 19.06.2020 15:50:01

Økonomi og næringsliv: – Nå har Sporveien inngått en avtale med Telia for å levere den trådløse kommunikasjonen til signalsystemet over sitt mobilnett, skriver kollektivselskapet i en pressemelding.

Ifølge Sporveien er offentlige mobilnett mer fremtidsrettet, de gir høyere driftssikkerhet og lavere kostnader.

Ordningen vil tre i kraft når det nye signalsystemet for T-banen blir satt i drift innen utgangen av 2027. Prosjektet har en kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner.

Byråd for miljø og samferdsel Aril Hermstad sier det en stor dag for klima og passasjerene.

– Det gir mulighet for 8 avganger i timen når den nye Fornebubanen kobles med en av de østlige grenbanene. Alle avgangene fra Mortensrud kan kjøres gjennom sentrum, ikke som nå hvor halvparten av togene snur på Stortinget. Og på Grorudbanen kan det bli dobbelt så mange avganger mellom Vestli og sentrum via Tøyen, sier Hermstad.

– Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom T-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere, og legger til rette for flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystem, sier kommunikasjonsansvarlig i Sporveien, Thomas Aleksander Ege, til NTB.

Kontraktsverdien med Telia ligger på rundt 100 millioner, og Sporveien regner med å spare mellom 100 og 200 millioner kroner på å bruke offentlige mobilnett framfor å bygge og drifte eget nett.

Teknologien som Sporveien skal anskaffe, baserer seg på CBTC-teknologi. Det er et system som styrer og sikrer T-banetrafikken, basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur.

(©NTB)

Flere nyheter: