Menu
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted sier annonseutviklingen var stabil fram til koronakrisen slo inn over norsk økonomi i midten av mars. Da falt den, mens avisene opplevde økt trafikk og fikk flere abonnenter. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Schibsted skal kutte en halv milliard ut året

Schibsted varsler et kostnadskutt på 500 millioner kroner etter å ha blitt rammet av kraftig fall i annonseinntektene.

Av NTB | 06.05.2020 07:47:50

Kultur og underholdning: Det går fram av kvartalsrapporten som ble lagt fram onsdag.

– Nyhetsmediene har opplevd rekorder i trafikken de siste månedene, men har hatt et betydelig fall i annonseinntektene, som er delvis kompensert av en god vekst i digitale abonnementer, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.

Konsernets omsetning, utenom bidraget fra rubrikkselskapet Adevinta, har falt med to prosent. Justert for at krona har blitt kraftig svekket siden midten av februar, har omsetningen falt med fire prosent.

Inntil midten av mars, da koronatiltakene ble satt i verk, var annonseutviklingen forholdsvis stabil i Norge sammenlignet med i fjor, opplyser Skogen Lund. Men i Sverige opplevde man fortsatt effektene av innstrammingen for spillselskaper, som kom i fjor.

– Sett i forhold til de enorme følgene Covid-19-pandemien har hatt på hverdagslivet, den globale økonomiske aktiviteten og vår drift, har første kvartal 2020 vært tilfredsstillende mener hun.

Schibsted eier aviser som VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. I Sverige er blant annet Aftonbladet og Svenska Dagbladet en del av konsernet.

(©NTB)

Flere nyheter: