Menu
Foto: Fredrik Hagen / NTB

SAS dømt til å betale passasjerene

SAS mener at forbrukerne ikke hadde krav på erstatning for avlyste reiser under pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet er uenig, nå får de støtte av EU-domstolen.

Av Egil M Solberg | 17.06.2021 08:24:42

Pilotstreiken: Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på.

Du skal kunne få tilbake det billetten kostet, men det kan også være snakk om tilleggserstatning.

Det får du imidlertid ikke hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet ikke rår over, som uvær eller opptøyer.

SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer, etter pilotstreiken i 2019.

Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse.

Ifølge anslag fra SAS dreier det seg om 1,18 milliarder kroner, melder NTB.

Flere nyheter: