Samferdselsministeren ser på høyere aldersgrense for elsparkesykler
Å heve aldersgrensa fra dagens tolv år og tiltak mot salg av ulovlige elsparkesykler er blant det samferdselsministeren vurderer for å få færre ulykker.
Politikk: Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Utviklingen gjør samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) bekymret, og han jobber med konkrete tiltak.
– Altfor mange har skadet seg stygt på elsparkesykkel de siste årene. Vi starter nå arbeidet med konkrete tiltak for å få ned tallet på ulykker. Det er helt nødvendig når vi ser på ulykkesutviklingen, sier Nygård i en pressemelding.
Aldersgrensen for å bruke elsparkesykkel er i dag tolv år, og ifølge skadestatistikken fra Oslo skader mange barn seg. Barn har liten erfaring som trafikanter, og det gjør dem derfor ekstra sårbare i trafikken, poengterer samferdselsministeren.
Nygård vil også ha tiltak for å hindre salg av ulovlige elsparkesykler.
– Ulykkesstatistikken utvikler seg i feil retning, og en del av denne trenden er elsparkesykler med ulovlig høy fart som har en spesielt høy ulykkesrisiko, sier han.
Samferdselsministeren oppfordrer foreldre til å følge nøye med på elsparkesyklene de kjøper til barna.
– Det er ikke mulig å forsikre elsparkesykler som kan kjøre i ulovlige høye hastigheter, og man risikerer derfor både straff og store erstatningskrav hvis det skjer en ulykke, sier han.
De vil derfor vurdere tiltak for å hindre salg av ulovlige elsparkesykler.
Det skal også bli enklere for kommunene å skilte forbud mot kjøring på fortau.
– Det er mye uvettig kjøring med elsparkesykkel på fortau som fører til store utfordringer for fotgjengere. Mange har etterlyst et forbud mot kjøring på fortau, slik det er i flere andre land. Derfor skal vi nå gjøre det enklere for kommunene å skilte forbud mot dette for å øke trafikksikkerheten til fotgjengere, sier Jon-Ivar Nygård.
Det har fram til nå ikke vært et normert skilt som kommunene kan bruke for å vise at det ikke er lov å kjøre på fortauet, men at det fortsatt er lov å kjøre i veibanen. Med det som bakgrunn har Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å fastsette et underskilt som kan brukes til dette.
I tillegg har departementet bedt Vegvesenet om å vurdere om det bør komme et eget hovedskilt som kan brukes til regulering av kjøring med elsparkesykkel på fortauet.
– Mange av dagens regler overholdes dessverre ikke. Jeg vil derfor be Statens vegvesen om å både øke kontrollinnsatsen og ta initiativ til å forsterke kontrollsamarbeidet med politiet. I tillegg skal jeg prate med justismyndighetene for å se hvordan politiet kan bidra med mer målrettede kontroller av elsparkesykler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Da vi satte aldersgrensen til tolv år i 2022, vurderte vi også om aldersgrensen burde vært høyere. Med den ulykkesutviklingen som vi ser nå, er det helt nødvendig å vurdere høyere aldersgrense, sier han.
I dag er det ikke lov å bruke elsparkesykler som kan kjøre fortere enn 20 kilometer i timen i Norge. Likevel finnes det kommersielle aktører som selger elsparkesykler som går langt fortere enn dette, skriver Samferdselsdepartementet.
Trafikkreglene er nasjonale, og et eventuelt generelt forbud mot kjøring på fortauet, må fastsettes av staten. Likevel kan kommunene tilpasse reguleringen for å håndtere lokale utfordringer med elsparkesykkel.
Samferdselsdepartementet mener at det i dag er for få kontroller av elsparkesykler, og at det er behov for at Statens vegvesen forsterker håndhevingen. Flere kontroller i samarbeid med politiet vil være aktuelt – av fart, rus og ulovlige elsparkesykler.
(©NTB)








