Menu
Sveagruva på Svalbard blir nå permanent stengt. Den siste produksjonen fra gruva var i 2016. Foto: Tor Richardsen / NTB

Østensjø-fartøy til Svalbard

Store Norske tar inn fartøy fra Østensjø Rederi når kullsamfunnet skal avvikles i norsk regi. Russiske og kinesiske interesser står klar til å overta.

Av Egil M Solberg | 04.07.2022 15:51:36

Næringsliv: – Da Svea Nord ble stengt i mars 2020, ble det etablert ny leir på Kapp Amsterdam med tilhørende funksjoner som verksted og kraftstasjon. I august stenger flyplassen, så da har vi behov for båttransport til og fra Longyearbyen.

– I tillegg skal dagens leir rives, inkludert overnattingsplasser, så
forlegningen flyttes fra land til båt, sier Jan Morten Ertsaas, administrerende direktør i Store Norske.

Det er fartøyene «Edda Ferd» og «Edda Sun» fra Østensjø Rederi som skal benyttes frem til desember 2022.

Norsk «miljøtiltak» blir gave til Russland og Kina

Kina og Russland viser interesse for å kjøpe norsk kullfelt på Svalbard. Rettigheter til kulldrift tett innpå Longyearbyen er lagt ut for salg.

Helst vil eierne selge til den norske staten. Men russiske og kinesiske interesser er mer ivrige, skriver Aftenposten.

– Et salg til kinesiske eller russiske interesser vil synliggjøre svakheter i norsk Svalbard-politikk. Det kan blant annet gi Kina et fotfeste i Arktis som landet ikke har i dag, sier forfatter Per Arne Totland.

Han har skrevet flere bøker om den politisk betente øygruppen i nord.

Flere nyheter: