reklame
Menu
Økt smitte og nye tiltak fører til at mange har spørsmål til den nasjonale koronatelefonen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Økt smitte og nye tiltak fører til stor pågang på koronatelefonen

Sist uke ringte nesten 10.000 personer informasjonstelefonen for korona. Pågangen fører til lang ventetid.

Av NTB | 10.11.2020 16:08:07

Medisin og helse: – Hver gang det er økende smitte og nye tiltak, så øker pågangen på telefonen. I slike perioder oppbemanner vi med tilgjengelige veiledere, sier kommunikasjonsdirektør Trine Melgård i Helsedirektoratet til NRK.

Flest henvendelser kom på torsdag, da 2.500 tok kontakt.

– Det er mange spørsmål som handler om karantene. For eksempel hvor man kan gjennomføre karantene, sier Melgård.

Den store pågangen fører til at det enkelte ganger kan bli lang ventetid. Mandag var gjennomsnittlig ventetid 33 minutter, mens lengste ventetid var 2,5 timer.

I Bergen mottok Koronatelefonen over 1.200 telefoner mandag. Kommunikasjonsdirektør Eva Hille sier til NRK at det er mange som spør om de nye reglene som ble innført før helgen.

– Enkelte spør om muligheter for å tilpasse reglene til sine ønsker, opplyser Hille.

(©NTB)

Flere nyheter: