Menu
Bro over Bjørnafjorden kan få pontonger i stål. Illustrasjon: Statens Vegvesen.

Ny sveisemetode for verdens lengste flytebru

Lasersveising ved hjelp av roboter skal gi lavere kostnader og klimautslipp under byggingen av verdens lengste flytebro over Bjørnafjorden.

Av Egil M Solberg | 06.04.2022 05:53:25

Hordfast: Lasersveising ved hjelp av roboter gir mindre klimagassutslipp, mindre materialforbruk, jevnere konkurranse mellom entreprenører, kortere byggetid og dermed reduserte kostnader, sier Kjell Håvard Belsvik i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.

I begge ender blir den 5,5 kilometer lange brua i Hordfast forankret i land, og den blir i tillegg forankret til bunnen flere steder langs strekningen over fjorden, som har dybder på nær 600 meter.

Brua skal flyte på pongtonger med 100 meters mellomrom og skal hovedsakelig bygges i stål.

– Alle stålkonstruksjonene til brua kan føyes sammen ved hjelp av robotisert lasersveising. Teknologien finnes, og det er på tide å ta den i bruk for entreprenørene, sier Vegvesenets delprosjektleder, Kjell Håvard Belsvik til ukebladet.

Flere nyheter: