fbpx
Menu
Norwegian har måtte la en rekke av flyene sine bli stående på bakken ved Gardermoen på grunn av pandemien. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Norwegian tapte 4,8 milliarder kroner før skatt i første halvår

Av NTB | 28.08.2020 07:22:52

Økonomi og næringsliv: – Vi og alle andre flyselskaper er i den største krise i luftfartens historie siden andre verdenskrig, og det har selvfølgelig også rammet oss, sa Norwegians konsernsjef Jacob Schram da han la fram resultatet for selskapets investorer fredag.

Selskapet opplyser i en børsmelding om et samlet tap på 5,3 milliarder kroner etter skatt i første halvår, og 4,8 milliarder før skatt. Resultatet er kraftig påvirket av koronapandemien, som har gitt store konsekvenser for verdens flytrafikk.

Dette førte til turbulens for Norwegian-aksjen på Oslo Børs fredag, og den endte til slutt med et verdifall på 8,4 prosent.

– I løpet av første halvår reiste 5,3 millioner passasjerer med selskapet, noe som er en nedgang på 71 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Norwegian.

I løpet av andre kvartal, de viktige sommermånedene, tapte Norwegian 1,5 milliarder kroner før skatt, skriver Dagens Næringsliv. I samme periode i fjor hadde selskapet et overskudd på 111 millioner kroner.

Selv om Norwegian har fått 3 milliarder kroner i støtte fra staten på grunn av pandemien og har greid å konvertere mye av gjelden til egenkapital, advarer selskapet investorene om at det fortsatt går en krevende tid i møte.

– Hvis vi ser framover nå, er det ikke tvil om at vi fortsatt vil behøve hjelp fram mot slutten av året for å komme oss gjennom vinteren, sier Schram.

Norwegian opererer nå mellom sju og åtte fly, en brøkdel av hva de hadde i lufta før krisen inntraff. Schram sier flyselskapet umiddelbart merker at billettsalget faller når norske myndigheter rødlister land som følge av smittesituasjonen.

På motsatt side bruker selskapet nå bare norsk mannskap på flyene, noe som gir stor fleksibilitet på grunn av de innførte reglene for permitteringer.

Flyselskapet arbeider nå med å redusere antallet fly, særlig langdistansefly, for å kutte kostnader. Det er innledet en rettslig prosess mot Boeing for å heve kjøpet av 97 fly av typene 737 Max og 787 Dreamliner.

Først fra 2022 forventer selskapet at lufttrafikken igjen har tatt seg helt opp igjen etter pandemien.

– Vi har fokusert på tre ting i denne situasjonen. Det er å kutte kostnader, sikre likviditet og sikre egenkapital. Vi gjorde en formidabel innsats med å omgjøre gjeld til egenkapital, sa konsernsjefen videre, men la ikke skjul på at krisen slett ikke er over.

Flere nyheter: