Menu
I slutten av januar gjennomfører NAF verdens største elbiltest. Vinteren 2020 da dette bildet ble tatt, hadde vi 29 elbiler med på test. I år står over 30 nye elbiler på startstreken for vintertesten. (Foto: NAF)

Nok med 300 kilometer rekkevidde for elbiler

En av to elbilister klarer seg med under 300 kilometer rekkevidde på sin elbil.

Av Egil M Solberg | 18.01.2022 07:40:44

Elbil: – Den typiske elbileieren har en bil med under 300 kilometer rekkevidde og lader bilen hjemme fra ladeboks oftere enn tre ganger i uken, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbilene går stadig lengre, og det finnes nå rundt 20 elbilmodeller hvor produsentene lover mer enn 500 kilometer rekkevidde. Men den norske elbilisten klarer seg med langt mindre i hverdagen: 46 prosent av elbileierne oppgir at bilen deres har under 300 kilometer rekkevidde.

Kjører ikke til Oslo hver dag

NAF gir råd og veiledning til norske bilkjøpere og har nå kartlagt nordmenns holdninger til elbil i en ny landsomfattende undersøkelse utført av Norstat. Over 700 elbilister har svart.

– For de aller fleste er 300 kilometer rekkevidde mer enn langt nok. Det er få av oss som har en hverdagsreise som tilsvarer Haugesund-Oslo hver dag, sier Sødal.

Starter dagen med full tank

De aller fleste elbilistene har tilgang til lading hjemme – og bruker det flittig. Hele 40 prosent av de med elbiler med kortest rekkevidde lader bilen hver dag. Blant elbilistene som har mellom 200 og 300 kilometer på «tanken», er det kun 23 prosent som lader så ofte.

– Elbilistene kan starte dagen med full tank om de vil, sier Sødal. – Men selv med en ganske beskjeden batteripakke er det ikke nødvendig å lade hver dag, ser vi av denne undersøkelsen, fortsetter han.

Sparer strøm med boks

Og langt de fleste lader fra ladeboks: Hele 71 prosent av elbileierne oppgir at de lader fra ladeboks, kun 17 prosent svarer at de lader fra vanlig stikkontakt hjemme.

– Ladeboksen lar deg fylle opp batteriet trygt hjemme. Alle elbileiere må legge noen kroner i en sikker ladeløsning hjemme. Stikkontakt skal man ikke bruke utenom i nødstilfelle, sier Sødal.

– Har du i tillegg mulighet til det som kalles smartlading enten i ladeboksen eller fra strømleverandøren, lades bilen når strømmen er billigst. Noe som er ekstra viktig denne vinteren, fortsetter han.

Flere nyheter: