
NHO satte foten ned – flyteknikerne tvinges til forhandlingsbordet
Lockout er et sjeldent, men lovlig virkemiddel som NHO bruker for å få fram alvoret i situasjonen, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.
Økonomi og næringsliv: Tirsdag varslet NHO og NHO Luftfart lockout for flyteknikerne for å tvinge motparten tilbake til forhandlingsbordet. Fra søndag vil totalt 421 flyteknikere være ute i streik og lockout om ikke partene kommer til enighet før den tid.
– Dette er et sjeldent virkemiddel, men det er et lovlig virkemiddel som vi bruker for få fram alvoret i situasjonen, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid da han møtte pressen til et hasteinnkalt pressetreff utenfor NHOs lokaler i Oslo tirsdag kveld.
Wettre lovet at de skulle ta kontakt igjen allerede i tirsdag kveld.
– Det kan jeg love her og nå, sa Wettre til NRK.
Klokken 22.10 har det fremdeles ikke vært kontakt mellom partene, opplyser NHO til NTB.
Til TV 2 kalte leder i NFO Jan Skogseth varslet om lockout grotesk.
– Det er spesielt å kontre med en lockout på denne måten her. Det er grotesk å gamble på menneskeliv på denne måten, sier Skogseth.
Almlid avviser at de spekulerer i at det nå skal bli tvungen lønnsnemnd fordi det er fare for liv og helse.
– Vi ønsker å møtes til nye forhandlinger så fort som mulig, og den eneste betingelsen er at NFO kommer med krav som er edruelige, sier Almlid til NTB.
NHO-sjefen understreker at de ikke kan stå og se på at noen ikke forholder seg til frontfagsmodellen, og forteller at de ikke har opplevd noen reell forhandlingsvilje.
– Det er ingen tvil om at dersom en lockout blir et faktum, så tar det vel ikke lang tid før de fleste av våre fly står på bakken, sier pressesjef for Widerøe, Catharina Solli, til NTB.
Widerøe måtte tirsdag kansellere 42 flygninger som følge av den pågående flytekniker-streiken. Norwegian har kansellert 17 av onsdagens avganger.
SAS har hittil ikke måttet kansellere avganger som følge av streiken, og flyselskapet jobber nå med å kartlegge konsekvensene av situasjonen og hva dette kan bety for SAS-flygninger fra helgen og utover.
Han forteller at det ikke har vært noe kontakt mellom NHO og NFO etter at det ble brudd mellom partene søndag. Ifølge Lothe ligger nå ballen hos flyteknikerne.
– Kjernen i problemstillingen er at de kommer med helt urealistiske krav. NFO er et frittstående forbund, men vi forventer at de følger spillereglene som gjelder. Vi er klare til samtaler når som helst, men det må være realistiske krav, sier Lothe.
NHO viser til at rammen for årets lønnsoppgjør er på 3,7 prosent, og at flyteknikernes krav er milevis over alle andre.
Petter Wettre, som er tariffleder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), sa til NRK kort tid etter at de ikke hadde fått vurdert hvordan de skulle reagere på meldingen om lockout. Han understreket at de stadig har kontakt med NHO Luftfart.
Blant flyteknikerne som fra søndag omfattes av streik og lockout, er det 20 fra Babcock som drifter ambulanseflyene i Norge. En lockout hindrer flyteknikere som ikke alt er tatt ut i streik, å gå på jobb.
En lockout av flyteknikerne vil kjapt få store konsekvenser for nær samtlige av Widerøes flygninger. SAS jobber nå med å kartlegge potensielle konsekvenser.
– Per nå er det ingen dialog, og det kan vi ikke leve med. Det torpederer spillereglene som gjelder i slike forhandlinger, sier NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe til NTB.
(©NTB)