Menu
FOTO: Statens Vegvesen

Krise for Rogfast-prosjektet

Opposisjonspolitikerne i Rogaland Fylkeskommune vil trekke milliardgarantien til det gigantiske Rogfast veiprosjekter. De hevder at fortsatt ferjedrift kan gjøre prosjektet ulønnsomt.

Av Egil M Solberg | 16.04.2018 10:00:27

Rogfast: De første sprengningene er allerede foretatt – men fortsatt er ikke finansieringen av verdens dypeste og lengste undersjøiske veitunnel klar. Nå står gigantprosjektet til 16,8 milliarder i fare, melder VG.

– Planen nå er å lyse ut neste kontrakt 1. mai. Blir ikke garantispørsmålet avklart innen den tid, blir det forsinkelser og mulig stopp i fremdriften, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen til avisa.

Han har kontrakter for 450 millioner å lyse ut i år, men må vente. I verste fall må han permittere folk i prosjektadministrasjonen.

Rogaland fylkesting vedtok i 2015 å garantere, men har fått kalde føtter. Det mest prinsipielle problemet er at fylket mener Rogfast neppe kan konkurrere med private ferger som vil trafikkere strekningen.

– Det er ikke grunnlag for å drive noe ferjesamband etter at Rogfast åpner. Det er dess uten ikke noe nytt at en slik mulighet finnes. Vi stiller oss uforstående til at dette dukker opp nå, etter at prosjektet er igangsatt, sier stortingsrepresentant Terje Halleland (Frp) til Radio Haugaland.

Krise i Rogfast-prosjektet

Uten et garantivedtak fra Rogaland fylkeskommune vil prosjektet stoppe opp. Det vil heller ikke være aktuelt å lyse ut nye kontrakter på prosjektet før garanti og finansiering for Rogfast er kommet på plass.

– I forbindelse med valget sto politikerne i fylket i kø for å ta æren for det prestisjetunge veiprosjektet. Nå dukker det plutselig opp representanter på venstresiden som vil stanse prosjektet, sier en oppgitt Terje Halleland til Radio Haugaland.

Han mener at det ikke er noe nytt i saken og at regjeringen allerede har gått langt for å finansiere prosjektet og skape lave bom-takster i Rogfast.

Krevende for regjeringen

– Dersom fylket ikke skal stille de vanlige garantiene slike prosjekter krever, stanser prosjektet opp. Dette blir svært krevende for samfunnet, sier Halleland til Radio Haugaland.

Bakgrunnen for at fylket nå vil trekke sin støtte til prosjektet, er at de hevder at en eventuell konkurrerende ferjeforbindelse vil øke risikoen i forbindelse med garantien.