reklame for Sheiken Bowling
Menu
Johannes Høsflot Klæbo under pressekonferansen foran verdenscuprennene på Lillehammer kommende helg. Foto: Geir Olsen / NTB

Klæbo: – Har det fint, men humøret er middels

Johannes Høsflot Klæbo innrømmer at den siste ukens strid om sponsoravtalen med Viaplay har tæret på humøret. Nå vil han ikke si mer. – Jeg orker ikke.

Av NTB | 02.12.2021 14:31:21

Økonomi og næringsliv: Da 25-åringen møtte pressen på Scandic Lillehammer Hotell torsdag ettermiddag, ville han ikke utdype hvorfor han har snudd etter forrige helgs protest mot sponsoravtalen og likevel vil ha Viaplay-logen på drakten.

– Jeg har sagt det jeg ville ha sagt og står for det. Utover det har jeg ikke mer å si. Hovedpersonen er lei, sa Klæbo, som viste til pressemeldingen Norges Skiforbund sendte ut torsdag morgen.

Han innrømmet at humøret er «middels» etter den siste ukens strid.

– På en skala fra én til ti? Tre, sa trønderen.

Han ble gjentatte ganger spurt om å utdype sine vurderinger i avtalestriden med skiforbundet.

– Jeg kommer ikke til å kommentere mer på dette. Vi er blitt enige om at vi ikke skal si noe mer om saken, sa Klæbo.

Klæbos strategi stå i kontrast til hvordan han og teamet har prosedert saken i mediene i de siste dagene.

Langrennssjef i Norges Skiforbund, Espen Bjervig, mener det er satt sluttstrek for saken med pressemeldingen som ble sendt ut torsdag morgen.

– Jeg har hatt god dialog med Johannes og faren, og vi har vært opptatt av å finne løsninger. Det har vi klart. Vi er enige i at vi ser forskjellig på saken, og at vi nå skal fokusere på det sportslige, sier Bjervig da det var hans tur til å entre podiet.

– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring om troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten.

Klæbo mener debatten om slike avtaler er viktig, selv om han nå selv ikke vil føre den videre.

– Jeg har i alle fall oppnådd å sette saken på dagsordenen – samt vist hvor jeg står i denne saken, sier Klæbo.

– Det er alltid godt å lande uenigheter, men vi skal ha respekt for at vi har forskjellige meninger, sier Bjervig.

– Det er et hypotetisk spørsmål.

Ifølge Bjervig ville det ikke ha ventet noen straff eller nekt av startlisens om Klæbo hadde valgt å ikke gå med logoen til Viaplay på drakten.

– Det har ikke vært noe tema for oss. Vårt tema har handlet om å finne løsninger. Norges Skiforbund er en organisasjon som driver med idrett på topp og bredde, og vi skal bygge idretten i fellesskap. Vi er ingen organisasjon som er rigget for å drive med avstraffelser og bøter. Vi skal være løsningsorientert og bygge idretten videre. Det blir hypotetisk å diskutere noe annet, for nå skal Johannes ha på seg logoen.

Bjervig poengterte at hver enkelt sak av lignende karakter må behandles for seg.

Han mente at det aller vanskeligste med denne saken var medienes rolle.

– Media er vanskeligst. Når vi har en sak som omhandler en utøvers etiske og moralske betenkeligheter rundt en logo og drakt, så løftes det opp til en debatt mellom skiforbund og utøver. Det er ikke det denne saken har handlet om. Den har handlet om et sponsormerke.

I pressemeldingen ble det klart at skiforbundet og Klæbo fortsatt har ulikt syn på sponsoravtalen, men at de er enige om å legge saken død, noe som innebærer at Klæbo går med på å ha Viaplay-logoen på drakten i Lillehammer, og slik vi oppfatter det i resten av sesongen og så lenge avtalen gjelder.

Bjervig ville ikke si noe om det mange mener er Klæbos langsiktige mål, nemlig å tre ut av landslaget slik Petter Northug i sin tid gjorde. Han sier at denne saken er ferdigdebattert fra skiforbundets side,

(©NTB)

Flere nyheter: