reklame
Menu
Illustrasjonsbilde: Statens Vegvesen.

Kinesere kjemper for å få Rogfast-kontrakt

En kinesisk entreprenør har meldt seg på i konkurransen om Rogfast-kontraktene.

Av Egil M Solberg | 08.03.2021 14:42:39

Rogfast: Sju entreprenører ber om å bli prekvalifisert til å bygge Kvitsøy-tunnelen i Rogfast-prosjektet. Entreprenørene kommer fra Norge, Spania, Italia og Kina.

Det skal bygges 3.480 meter med ettløpstunnel med en helning på 7 prosent, 1.635 meter med vei i dagen og tre bruer.

Kontrakten er verd nærmere 800 millioner kroner, og byggingen av tunnelen skal etter planen komme i gang i løpet av dette året.

– Vi er fornøyd med at så mange er interessert i å delta i den videre prosessen. Nå skal vi gå gjennom søknadslisten og kvalitetssikre dokumentasjonen. Deretter vil vi velge ut mellom tre og fem som skal være med videre, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Tunnelen på 26,7 kilometer blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig.

De syv er:

* Aldesa Construcctiones SA (Spania)

* AF Bertelsen & Garpestad AS og China Communications Construction CO. Ltd (Kina)

* AF Hæhre Entreprenør AS og Risa ANS (Norge)

* AF Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS (Norge)

* Kruse Smith Entreprenør AS (Norge)

* NCC Norge AS

* AF OBRASCÒN HUARTE LAIN S.A (Spania) og Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia). JV OHL-PIZZAROTTI ROGFAST.

Flere nyheter: