Menu
Det er digitaliseringsrådgiver Sævar Solheim og areal og byggesaksjef Runar Lunde som har satt i gang et innovativt arbeid. FOTO: Karmøy kommune

Karmøy tilbyr online saksbehandler

Det blir nå raskere og enklere å få bistand og kontakt med saksbehandler i Karmøy kommune. Nå kan du gjøre avtale og ta møtet online hjemmefra.

Av Egil M Solberg | 10.02.2021 19:45:59

Kommune: Karmøy kommune går nye veier og legger til rette for en rask og effektiv dialog med innbyggerne.

Nå kan du sitte hjemme i egen stue og bestille en saksbehandler om du trenger råd om ny garasje, terrasse, om- eller utbygging eller har spørsmål om tomtegrensen din.

– Saksbehandleren din er bare et tastetrykk unna, skriver kommunen på sine nettsider.

Det er digitaliseringsrådgiver Sævar Solheim og areal og byggesaksjef Runar Lunde som har satt i gang et innovativt arbeid slik at kunden selv kan booke tid med saksbehandlerne i sektor for areal og byggesak.

Pilotkommune og gode ansatte

– Den tekniske løsningen er ny og er utviklet av selskapet Prokom som har god erfaring med digitale løsninger i offentlig sektor. Karmøy kommune er pilotkommune på løsningen, noe som har gitt oss mulighet til å påvirke utviklingen og tilpasse kommunens og innbyggernes behov. Vi er meget fornøyde med resultatet og ser frem til videre utvikling av løsningen, sier Solheim.

Digitaliseringsrådgiveren viser til at publikum vil kunne se de eksakte tidene som en saksbehandler er ledig via egen skjerm.

Systemet fører til at saksbehandleren i større grad kan organisere sin egen hverdag mer effektivt.

– De ansatte i sektor areal og byggesak, har vært veldig imøtekommende i prosjektet. De har kommet mange innspill i prosessen og løsningen som nå lanseres er utviklet i sammen med de ansatte, presiserer Lunde og Solheim.

Areal og byggesaksjef, Runar Lunde gleder seg til at dette er på plass.

– Det har vært en utrolig spennende reise å få drive fram dette prosjektet. Fra en ide til et produkt som vi stolt kan vise fram til våre innbyggere. Jeg kan trygt si at vi er en av få kommuner som har tilsvarende løsning. Dette er framtidsrettet og vil senke terskelen for å ta kontakt med kommunen mange hakk, sier Runar Lunde.

Sævar Solheim, sier at digitalisering handler mer om mennesker enn teknologi.

– Vi skal tilpasse oss nye måter å jobbe på. De ansatte på sektor areal og byggesak har vært veldig åpne. En tøff gjeng som tør å være først ute, og de her bidratt stort i utvikling av løsningen, sier Sævar.

Innbyggere som har behov for en avtale med saksbehandler, men ikke har mulighet til å benytte seg av booking løsningen online, kan fortsatt få hjelp ved å ringe kommunens servicetorg på telefonnummer 52 85 75 00.

Flere nyheter: