reklame for Sheiken Bowling
Menu
Grunnstøtte Ever Given er et av verdens største konteinerskip. Fortsatt står skipet på tvers i Suezkanalen. Foto: Kanalmyndigheten / AP / NTB

«Kanalfaste» skip vurderer å seile rundt Afrika

Flere handelsskip har satt kursen mot Kapp det gode håp for å seile rundt Afrika og unngå den blokkerte Suezkanalen.

Av NTB | 26.03.2021 14:53:35

Ulykker og naturkatastrofer: Fortsatt sliter bergingsmannskapene med å få løs det gigantiske konteinerskipet som sperrer kanalen.

Taubåter, mudringsfartøyer og flere bergingsselskaper er i sving fredag. Men arbeidet er vanskelig, og det er høyst uvisst når det vil gi resultater.

Over 230 skip ligger «kanalfast» og venter på å komme seg gjennom Suezkanalen. Skip på vei mellom Europa og Asia må nå vurdere om de i stedet skal seile omveien rundt Afrika, ifølge bransjetidsskriftet Lloyd’s List.

Det første konteinerskipet som tilsynelatende har gitt opp håpet og i stedet satt kursen mot Kapp det gode håp, skal være Ever Greet – søsterskipet til Ever Given, som står på tvers i Suezkanalen.

Arbeidet med å få løs Ever Given pågår fredag på fjerde dagen. Ulike fagfolk har svært ulike vurderinger av hvor lang tid det kan ta.

Det japanske selskapet som eier Ever Given, Shoei Kisen Kaisha, håper å få det løs allerede lørdag. Mohab Mamish, en rådgiver for Egypts president Abdel Fattah al-Sisi, sa torsdag kveld at det maks var snakk om to eller tre døgn.

– Jeg har erfaring med flere redningsoperasjoner av denne typen. Som tidligere formann for Kanalmyndigheten kjenner jeg hver centimeter av kanalen, forsikret Mamish i et intervju med nyhetsbyrået AFP.

Et av bergingsselskapene, Smit Salvage, har imidlertid opplyst at arbeidet kan ta opptil flere uker.

Omveien innebærer rundt to uker ekstra reisetid og forbrenning av over 800 tonn ekstra drivstoff for en stor oljetanker.

«Proppen» i kanalen har ført til en dobling av fraktratene for oljetankere denne uken, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

16 skip med norske eierinteresser står fast i eller ved kanalen, ifølge Norges Rederiforbund. Danske Mærsk har sju skip i området.

Den egyptiske kanalmyndigheten mener det er nødvendig å fjerne mellom 15.000 og 20.000 kubikkmeter sand for å få løs skipet. Taubåter og mudringsfartøyer er i ferd med å «knuse stein», opplyser skipets eier Shoei Kisen Kaisha.

I tillegg deltar det japanske selskapet Nippon Salvage i arbeidet med å løsne Ever Given. Rederiet Evergreen har bedt bergingsselskapene legge en «mer effektiv plan» for det videre arbeidet.

Evergreen har opplyst at konteinerskipet grunnstøtte på grunn av kraftig vind. Men enkelte eksperter tviler på om dette kan stemme.

– Jeg vet ikke om det er sant. Men det jeg vet, er at over to tredeler av alle skipsulykker skyldes menneskelig svikt, sier shipping-ekspert Rose George.

I 2019 kjørte Ever Given inn i en ferje i Hamburg. Både kapteinen og losen på konteinerskipet fikk status som mistenkt – men etterforskningen ble droppet året etter, uten at noen ble tiltalt.

Også den danske shippinggiganten Mærsk vurderer å omdirigere sine skip rundt sørspissen av Afrika. Det samme gjør tyske Hapag-Lloyd.

Vanligvis passerer rundt 10 prosent av verdenshandelen gjennom Suezkanalen. Den gjør det mulig å seile direkte mellom Rødehavet og Middelhavet og unngå omveien rundt Afrika.

Nederlandske Smit Salvage har tidligere jobbet med vraket av den sunkne russiske ubåten Kursk og det havarerte cruiseskipet Costa Concordia.

(©NTB)

Flere nyheter: