Menu
Bruer krever mye stål, en ny sveisemetode har mange positive ringvirkninger som reduserte kostnader og mindre Co2-utslipp. (Illustrasjon av hengebru: Vianova/Baezen)

Innsparing på 2,3 milliarder i Hordfast

Planen var å spare ni milliarder med Hordfast-kuttene. Så langt er fasiten bare 2,3 milliarder.

Av Egil M Solberg | 25.03.2020 13:57:38

Hordfast: Vegvesenets interne beregninger viste at prisen på Hordfast kunne kuttes fra 39 til 30 milliarder kroner. Etter fire år med spareplaner er prislappen på grunn av inflasjon bare redusert med 2,3 milliarder, melder NRK.

Årsaken er at inflasjonen spiser opp det meste av besparelsen.

Utbyggingssjef i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, mener likevel det er grunn til å være fornøyd med innsparingene og han tror prislappen kan barberes ytterligere.

Bro- og veiprosjektet Hordfast er en sentral del av Norges største samferdselsprosjekt, fergefri E39 på Vestlandet.

– Dette er et av de mest lønnsomme prosjektene i Norges land hva gjelder å binde Stavanger og Bergen sammen, sier han til NRK.

Flere nyheter: