fbpx
Menu
Hotellstreik fra og med mandag 26. oktober var lenge en reell fare. Men ti timer på overtid kom endelig Parat og Fellesforbundet til enighet med NHO Reiseliv i meklingen. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Hotellstreiken er avverget – partene er enige

Det blir ingen hotellstreik. Det er klart etter at partene ble enige i meklingen lørdag morgen, mer enn ti timer på overtid.

Av NTB | 24.10.2020 11:23:13

Fritid: – Under de rådende omstendigheter er dette resultatet innenfor det som var realistisk å få til i dette oppgjøret, sier forhandlingsleder Grete Dieserud i Parat i en pressemelding.

Fellesforbundet har ført parallelle forhandlinger med NHO Reiseliv.

– Vi har fått gjennomslag i tråd med frontfaget, men det er liten tvil om at dette oppgjøret reflekterer at det er en krise i store deler av bransjen, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Clas Delp i en pressemelding.

Delp sier dette ikke er resultatet de hadde håpet på.

– Vi skal ikke legge skjul på at dette er langt unna våre opprinnelige krav, sier han.

NHO Reiseliv understreker at meklingen har vært tøff.

– Det har vært svært krevende mekling i et spesielt vanskelig og kritisk år for norsk reiseliv, men vi kom i mål til slutt, sier forhandlingsleder Magne Kristensen i NHO Reiseliv i en pressemelding.

Clas Delp i Fellesforbundet understreker at de skal fortsette arbeidet med å sikre bedre vilkår for denne gruppen.

– Vi vil nå jobbe langs andre spor for å sikre at flest mulig får fast stilling og ikke må jobbe på tilkalling, sier han.

– Vi vil også jobbe for politiske endringer. Vi kan ikke akseptere at hotellene blir løsarbeidersamfunn, legger han til.

Dersom partene ikke hadde blitt enige, kunne 800 hotellansatte i Stavanger, Bergen, Kristiansand og Oslo blitt tatt ut i streik fra og med mandag 26. oktober.

Oppgjøret skal nå sendes på uravstemning hos både Parat og Fellesforbundet.

Partene ble blant annet enige om et generelt tillegg på 0,50 kroner i timen og en økning i minstelønnssatsen med 1,40 kroner. Endringene trer i kraft 1. april.

En sentral sak i forhandlingene har vært den utstrakte bruken av tilkallingsvikarer og ekstrahjelp i bransjen. Så mye som én tredel av alle som jobber på hotell, er tilkallingsvikarer og ekstrahjelper.

Flere nyheter: