Menu
– Studien er veldig oppmuntrende og kan potensielt være en game-changer for brobygging og bruk av aluminium på nye måter i fremtiden, sier Halvor Smestad som er area account manager for Hydro Extrusion Norway. FOTO: Arne Gunnar Olsen / Norsk Hydro

Hordfast kan gi nytt pressverk på Karmøy

Det legges opp til å bygge bro mellom Stord og Tysnes i aluminium. Dette kan føre til byggingen av et nytt pressverk hos Hydro Karmøy.

Av Egil M Solberg | 23.11.2021 22:27:58

Hordfast: Til bygging av det 1200 meter lange bruspennet på E39 over Langenuen mellom Stord og Tysnes, har Statens Vegvesen undersøkt om det er mulig å bygge brokassene i aluminium.

Med spesialkompetanse hos Leirvik AS på Stord og energieffektiv aluminiumsproduksjon hos Hydro Karmøy kan Hordfast gi 500 arbeidsplasser og et helt nytt pressverk på Karmøy.

400 arbeidsplasser hos Leirvik AS og 100 hos Hydro Karmøy.

– Studien er veldig oppmuntrende og kan potensielt være en game-changer for brobygging og bruk av aluminium på nye måter i fremtiden, sier Halvor Smestad som er area account manager for Hydro Extrusion Norway.

Han kunne under arrangementet «Det nye Vestlandet 2021» i Bergen tirsdag fortelle at brua over Langenuen kan bli den lengste aluminiumsbruen i verden: 1720 meter, hvorav 1250 meter ville være aluminium, tilsvarende 8-10.000 tonn.

– Dersom et slikt prosjekt skal gjennomføres trenges det nye presser og de må jo bygges et sted. Et nytt presseverk på Karmøy kan være et godt alternativ, sier Smestad til Radio Haugaland.

Det er en rekke fordeler ved å bygge brua i aluminium.

– En aluminiumbro korroderer ikke fordi oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Maling er derfor ikke nødvendig. Aluminium i brua kan inneholde opp mot 100 prosent resirkulert materiale, der aluminium både er et klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen.

Flere nyheter: