fbpx
Menu
Webkameraer, mus, tastaturer, eksterne skjermer og høyttalere er produktkategoriene som øker mest, viser tilbakemeldinger fra kjedene. Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / NTB scanpix

Hjemmekontor og gaming gir elektronikkbransjen et løft

Karanteneperiode, fortsatt anbefalt hjemmekontor og forsiktig sosial omgang har bidratt til en vekst på 18 prosent i det norske elektronikksalget første halvår.

Av NTB | 26.08.2020 13:38:03

Fritid: Stiftelsen Elektronikkbransjen la onsdag fram en status for salget av forbrukerelektronikk hittil i 2020.

Halvårsstatistikk for alle deler av bransjen inkluderer blant annet foto, lyd, bilde, hvitevarer og telekom.

De store driverne for veksten har vært hjemmekontor, hjemmeskole og gaming.

– Salget økte kraftig i mars, da den mest omfattende nedstengingen skjedde, men nordmenn har fortsatt å kjøpe disse produktene også gjennom sommeren. Det er nok mange som syntes det var greit å jobbe fra kjøkkenbordet en stund, men når anbefalingene om hjemmekontor fortsetter, går flere til innkjøp av utstyr for å kunne jobbe mer behagelig hjemmefra, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mobilsalget falt for eksempel med 5 prosent, men de som blir kjøpt, er altså dyrere produkter enn i fjor, og folk beholder mobilene sine lenger.

Antall solgte TV-er er stabilt, men vi kjøper større modeller, og verdien stiger med 10 prosent. 55 tommer er fortsatt den mest solgte størrelsen, men 65 tommer tar en stadig større del av markedet.

Webkameraer, mus, tastaturer, eksterne skjermer og høyttalere er produktkategoriene som øker mest, viser tilbakemeldinger fra kjedene. Innen gaming er det vekst både i konsollsalget, spill-PC-er, skjermer og tilbehør som hodetelefoner, mus og tastaturer.

Andre tendenser er at det er blitt kjøpt færre produkter enn i første halvår i fjor, men vi kjøper dyrere modeller. Dette er en tendens andre bransjer også har sett under koronakrisen: Nordmenn begynte i større grad å kjøpe dyrere merkevarer.

(©NTB)

Flere nyheter: