
Hauger klar for heftig Formel 2-overgang: – Må vise at jeg er verdt plassen
Dennis Hauger (18) er forberedt på at møtet med Formel 2-sirkuset blir særdeles krevende. En dobling av antall løp gjør sesongen ekstra tøff.
Sport: Onsdag presenterte den ferske Formel 3-mesteren planene for den kommende sesongen på gamle Eldorado kino i Oslo. F2-opprykket krever sitt.
– Det blir flere hestekrefter, tyngre fysisk og mer teknisk. Jeg får mer å følge med på gjennom løpet. Så det blir noen forskjeller man må gjøre seg vant med før sesongstart, men jeg fikk en god start på testene i Abu Dhabi før jul, sier Hauger til NTB.
Han beskriver sitt nye nivå som «et vanvittig race mot enda mer rutinerte konkurrenter». Antall løpshelger blir doblet fra sju til 14. Sesongstarten skjer i Bahrain 20. mars.
– Alt er heftigere i Formel 2. Topphastigheten er høyere, med 335 km/t, og det kreves helt andre kjøreteknikker, dekk, dekkstrategier, innstillinger og justeringer underveis.
– Det er et ekstremt trangt nåløye, men jeg er et steg nærmere nå som jeg er i Formel 2. Jeg må vise at jeg er verdt en plass der først. Det blir å ta et steg om gangen og få maksimalt ut av sesongen. Tiden får vise hva som kommer, sier 18-åringen.
Stortalentet fra Aurskog vet det blir et forventningspress på ham, men det lever han godt med.
– Jeg har selvfølgelig som hovedmål å ta det neste steget opp i Formel 1 så raskt som mulig, men jeg har ikke dårlig tid. Jeg er fortsatt en av de aller yngste i F2.
– Man kunne se veldig tidlig i 10-11-årsalderen at denne gutten hadde et spesielt talent. I tillegg har han personlighet og en mental styrke som gjør at han har noe litt utenom det vanlige, sier han om Hauger til NTB.
Finansieringen av Formel 2-satsing er nesten i mål. Budsjettrammen er på 21 millioner kroner. Premiepengene fra fjorårets VM-seier i Formel 3 på 300.000 euro, rundt 3 millioner kroner, er pløyd rett inn i årets satsing.
Hauger drømmer om å bli tidenes første norske Formel 1-fører. Veien dit er fortsatt lang.
Hauger har Harald Huysman som manager. Han var selv svært nær ved å bli Formel 1-fører i sin tid.
(©NTB)