fbpx
Menu
Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix

Gutt (6) påkjørt av elsparkesykkel

En mor i fra Kvinnherad går nå ut og advarer foreldre om å la barna deres få lov til å bruke elsparkesykkel etter at hennes seks år gamle sønn ble påkjørt på vei til skolen.

Av Daniel DeNiazi | 25.09.2020 09:36:07

Elsparkesykkel: I et intervju med Radio Haugaland ønsker moren å være anonym.

Hendelsen skal ha skjedd i forrige uke. Seksåringen hadde akkurat kommet ut av bussen, og var på vei opp til skolen da hendelsen inntraff.

– Jeg ble kontaktet av skolen om at det hadde skjedd en møteulykke mellom min sønn og en annen elev på en el-sparkesykkel. Min sønn ble så kjørt til legevakten av en lærer og jeg møtte dem der.

– Deretter ble vi sendt avgårde til Stord sykehus, hvor han fikk konstatert hjernerystelse. Han fikk også en del stygge sår i ansiktet. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men han har hatt griseflaks. Med tanke på at han har tatt imot fallet med hodet først, og med kutt over begge øyenlokkene så kunne utfallet blitt så mye verre, forteller moren til Radio Haugaland.

Moren vil nå advare andre foreldre om å la barna deres få lov til å bruke el-sparkesykler. Hun etterlyser strengere restriksjoner for bruk av slike kjøretøy.

– Jeg er veldig skremt og frustrert etter hendelsen, og mener at foreldre har et ansvar om å følge opp barna sine, men samtidig tenke på andre. For at skoleveien skal være trygg, så må alle bidra.

– Ikke bare er det fare for å bli påkjørt av el-sparkesykler, men det kan også bli alvorlig for føreren av den. Å når det gjelder barn i barneskole alder, så kan de lite om fart og beregning om bremslengde. De kan heller ikke trafikkreglene godt noks, ier moren, og legger til:

– Jeg synes det er ganske rart, at så små barn skal få lov til å ta i bruk el-sparkesykler. Jeg ønsker strengere restriksjoner for bruk av el-sparkesykler. Spesielt med tanke på aldersgrense og bruken av hjelm. Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være tillatt for barn som er så unge.

Til Radio Haugaland forteller hun at foreldrene til barnet som kjørte på hennes sønn har vært svært omsorgsfulle og er veldig lei seg for det som har skjedd. Dette gjelder selvfølgelig også gutten som var så uheldig å kjøre på han.

Talsperson i Trygg Trafikk, Ingrid Trømborg. Pressefoto: Trygg Trafikk

– Samspill i trafikken er viktig!

Ingrid Trømborg i Trygg Trafikk sier til Radio Haugaland at samspill i trafikken er svært viktig. I tillegg sier hun at utfordringene ved el-sparkesykler skyldes oftest lav kunnskap hos brukerne.

– Samspill er viktig i trafikken, og mange av utfordringene ved bruk av el-sparkesykler kan knyttes til at brukerne har lav kunnskap om trafikkreglene. Siden el-sparkesykkelen er definert som sykkel plikter brukeren å følge trafikkreglene for kjørende trafikk. Samtidig har kjøreren av en el-sparkesykkel anledning til å benytte fortau forutsatt at man holder gangfart ved passering av gående.

– I praksis har el-sparkesyklistene ofte mye høyere fart enn det motoren gir. Dette kan føre til ubehagelige situasjoner og påkjøringer av gående. Vi ser også at el-sparkesyklister lett kan komme i konflikt med større kjøretøy ved kryssing av vei.

Oslo skadelegevakt mottok i perioden april til oktober i fjor 661 pasienter som hadde skadet seg. I gjennomsnitt oppsøkte 3-5 personer legehjelp hver dag i perioden juni til oktober. Blant disse var 40 personer alvorlig skadd, 145 moderat skadd og 476 lettere skadd. Gjennomsnittsalderen var 30 år og hovedvekten var menn. I om lag 25 prosent av skadene var det alkohol eller andre rusmidler involvert.

Trømborg opplyser at Trygg Trafikk har sendt brev til samferdselsminister, Knut Arild Hareide om enkelte krav om bruk av elsparkesykler:

Trygg Trafikk mener det er behov for økt og tydeligere regulering av bruken av el-sparkesykler for å bedre trafikksikkerheten, både i utleiemarkedet og det private markedet. Noen viktige tema som vi mener bør vurderes ved en ev. faglig og juridisk gjennomgang er:

  • Avklaring og tydeliggjøring av statlig vs. kommunalt ansvar ift utleieselskapene.
  • Adgangsbegrensning til å drive utleie, f.eks. maksimalt antall tilbydere og enheter.
  • Tidsbegrensninger på utleie, f.eks. på kvelds- og nattetid i helgene, for å unngå ruskjøring.
  • Overstyring av hastighet i visse trafikkerte soner, f.eks. på fortau (her gir «geo-fencing» teknologi nye muligheter).
  • 12 års alderskrav for bruk i det private markedet (utleiere har egne aldergrenser)
  • Hjelmpåbud for brukere under 15 år.

Flere nyheter: