Menu
Den nye Røldalstunnelen skal etter planen stå ferdig i 2029. Illustrasjon: Statens vegvesen/Multiconsult

Full stans i Seljestad-Røldal

Mange er skuffet etter at budsjettforliket mellom regjeringen og SV ikke fant rom til veiprosjektet Seljestad - Røldal.

Av Egil M Solberg | 29.11.2022 22:43:42

Politikk: Regjeringspartiene stanset prosjektet med ny veiforbindelse mellom Seljestad og Røldal på E 134.

Den planlagte tunnelen er estimert å koste drøyt tre milliarder kroner, med en byggetid på rundt seks år.

Veiprosjektet er blant de mest samfunnsmessig lønnsomme og som vil gi størst klimaeffekt.

Sp-politiker Arne Bergsvåg er ifølge Haugesunds avis skuffet over at hans eget parti ikke gir penger til oppstart av Seljestad-Røldal.

– Jeg er ikke fornøyd. Jeg kan ha forståelse over at regjeringspartiene må prioritere, men skulle gjerne sett at de prioriterte oppstart av E 134 Seljestad-Røldal. Dette er et prosjekt som Statens vegvesen har pekt på som et av samfunnsøkonomisk beste prosjektene i Nasjonal Transportplan, påpeker Bergsvåg overfor avisa.

Flere nyheter: