Menu
Arsvågen Rogfast FOTO: COWI / Statens Vegvesen
Arsvågen/Rogfast. Illustrasjon: COWI / Statens Vegvesen

Full gass for fire felts motorvei

Planarbeidet har nå startet for byggingen av firefelts motorvei mellom Rogfast og Hordfast. I dag ble neste entreprise i Rogfast lagt ut.

Av Egil M Solberg | 25.11.2021 07:34:34

Veiplaner: Nå er det full gass i byggingen av Rogfast og planarbeidet med trase for Hordfast legges frem for Stortinget i 2023-24.

I tillegg planlegges det nå en firefelts motorvei gjennom Haugalandet og Sunnhordland. En topp moderne vei med midtdeler og 110 km/t fartsgrense.

– Planarbeidet med kommunedelsplan skal være ferdig til rullering av Nasjonal Transportplan (NTP) i 2025, slik at byggingen av veien skal kunne stå ferdig når Rogfast og Hordfast også står klar. Det sier Kjell Inge Davik, direktør utbygging i Statens Vegvesen.

Har lyst ut Rogfast-kontrakt til 3,5 milliarder kroner

Den undersjøiske Rogfasttunnelen skal stå ferdig i 2031, og nå er den første av de tre største kontraktene lyst ut.

– Det er for strekningen fra Mekjarvik i Randaberg og halvvegs til Kvitsøy i retning nordover. Vi regner med at prisen skal ligge på rundt 3,5 milliarder kroner, sier Davik.

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut. Det er en milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene. E03-kontrakten er den første av tre kontrakter for å bygge hovedtunnelene mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen i en pressemelding i dag.

E03-kontrakten omfatter byggingen av ni kilometer toløpstunnel fra Mekjarvik i sør og halvveis til Kvitsøy i nord. Det skal også bygges 125 meter firefeltsvei i dagen.

Illustrasjon/Kart: Statens Vegvesen

Flere nyheter: