fbpx
Menu
Amandine Henry scorer Frankrikes vinnermål i VM-åttedelsfinalen mot Brasil. Kampen satte ny rekord med 11,9 millioner TV-seere i Frankrike, men andelen av mannlige seere var høyere enn i mennenes VM i fjor. Foto: Francisco Seco, AP / NTB scanpix

Franske seertall: Kvinneandelen lavere enn i mennenes VM

Frankrikes lag får rekordhøye TV-seertall i fotball-VM på hjemmebane, men det er ikke kvinnelige seere som sørger for det.

Av NTB | 26.06.2019 09:04:41

Sport: L’Equipe skriver at kvinneandelen blant seerne var høyere under fjorårets VM for menn, 44 prosent mot 42 prosent i kvinne-VM. Det er altså mannlige seere som sørger for at seertallene kan måle seg med dem fra mennenes mesterskap.

Kvartfinalen mot Brasil ble sett av 11,9 millioner franske TV-seere. Det er ny rekord for «Les Bleues» og høyere enn tallet for Frankrikes kvartfinale i mennenes EM på hjemmebane i 2016 (11,7 millioner, riktig nok i mindre gunstig sendetid).

Tallet er også høyere enn seertallene for Frankrikes gruppekamper mot Peru (10,7 millioner) og Danmark (8,6 millioner) i fjorårets VM for menn. I kvartfinalen mot Argentina trakk «Les Bleus» 12,5 millioner seere.

«Kvinnene foretrekker mennene» er overskriften i L’Equipe.

– TV-publikummet er mer mannsdominert enn det var i mennenes VM i Russland, sier Jean-Pierre Panzani i medieovervåkeren Médiamétrie til L’Equipe.

– Man kunne tro at et kvinne-VM skulle trekke flere kvinner til skjermen, men publikum er rett og slett dem som liker fotball.

Samme konklusjon trekker Odoxa, som har gjennomført flere opinionsundersøkelser i forbindelse med VM.

En undersøkelse gjennomført etter gruppespillet viste at seks av ti franske menn har sett minst en VM-kamp på TV, mot fire av ti kvinner.

– Likevel ser vi en økt VM-interesse blant kvinnene, for bare 31 prosent av dem sa at de er interessert i fotball.

Utenom TV-tall er det stor forskjell fra mennenes VM. Fansoner er dårlig besøkt, og kafeer og barer merker ingen spesiell VM-effekt, i sterk kontrast til mennenes VM.

– Det er som natt og dag, sier en kaféeier i Paris til L’Equipe. Kampene i kvinne-VM ser man tydeligvis helst hjemme.

Markedsandelen var i hvert tilfelle høyere for mennene, men kvinnenes 54,2 prosent er svært respektabelt. Samtidig overrasker det at det ikke er kvinners interesse for et kvinne-VM som har løftet laget til nye høyder.

– De som følger kvinne-VM er de samme som følger fotball for menn. Det er fortsatt flere menn enn kvinner som er opptatt av fotball, sier direktør Emile Leclerc.

(©NTB)

Flere nyheter: