fbpx
Menu
En skole i Johannesburg i Sør-Afrika desinfiseres før elevene kan vende tilbake. Koronanedstengninger har vært et katastrofalt avbrudd i utdanningen til milliarder av barn, advarer FN. Foto: Themba Hadebe / AP / NTB scanpix

FN: Utdanningsstansen er en «generasjonskatastrofe»

Korona har ført til den største utdanningsstansen noensinne. Nesten 1,6 milliarder elever i 190 land har fått avbrutt utdanningen sin, ifølge en FN-rapport.

Av NTB | 04.08.2020 09:18:15

Medisin og helse: Skolestengningene har påvirket 94 prosent av alle verdens elever. Dette er det største avbruddet i utdanning noensinne, ifølge FN-rapporten «Education during Covid-19 and beyond».

– Vi står foran en generasjonskatastrofe som kan føre til at umåtelige mengder med menneskelig potensial går til spille, underminere tiår med utvikling og forverre befestede ulikheter, sier FNs generalsekretær António Guterres i en uttalelse om rapporten.

Det er særlig fattige, personer med funksjonsnedsettelser, flyktninger, jenter og andre sårbare grupper som lider mest som følge av skolestengningene.

– Vi ved dessverre fra tidligere kriser at veldig mange aldri kommer tilbake den dagen skolene åpner igjen, sier fungerende generalsekretær i SOS-barnebyer, Sissel Aarak i en uttalelse.

Hjelpeorganisasjonen peker på at tidligere epidemier som sars og ebola har vist at skolestengninger ofte gjør at barna får en ny rolle i hjemmet, som gjør det vanskelig å gjenoppta skolegangen igjen. Dette gjelder særlig barn som får et forsørgeransvar, eller jenter som blir giftet bort og blir gravide.

– Tap av inntekt gjør at barn må være med på å tjene penger til familien i stedet for å gå på skolen, sier Aarak.

– Effektene på blant annet ernæring, barneekteskap og likestilling mellom kjønnene er dypt bekymringsfulle, sier han.

– Vi er på et avgjørende tidspunkt for verdens barn og unge. Avgjørelsene til myndigheter og partnere vil ha varige effekter for flere hundre millioner unge og på utviklingsmulighetene til land i flere tiår framover, understreker han.

Rapporten framhever også at gode innovative læringsmetoder som ble tatt i bruk under koronapandemien, må videreføres og videreutvikles i tiden framover.

Som følge av tiltakene kan man også risikere å se en nedgang i andelen barn som går på skole. Så mange som 23,8 millioner barn og ungdom ventes å ikke vende tilbake til skolene, som følge av den økonomiske nedgangen forårsaket av koronaviruset.

Også Guterres fremhever at skolestengningene kan ha omfattende ringvirkninger.

For å bekjempe de negative effektene, oppfordrer FN alle lands myndigheter om å prioritere utdanning og gjøre sitt ytterste for å få bukt med smittespredningen slik at skolene kan gjenåpnes.

(©NTB)

Flere nyheter: