reklame
Menu
Bro over Bjørnafjorden kan få pontonger i stål. Illustrasjon: Statens Vegvesen.

Flytebroa i Hordfast bygges i stål

Statens vegvesen vurderer å bygge deler av den 5,5 kilometer lange flytebroa over Bjørnafjorden i stål, og ikke i betong. Det er et godt klima- og budsjett-tiltak ifølge etaten.

Av Egil M Solberg | 06.05.2021 14:49:31

Hordfast: Utslippene fra bygging av infrastruktur skal reduseres med 40 prosent innen 2030.

– Bevissthet rundt materialvalg er ikke ubetydelig når det gjelder å spare kostnader og CO2-utslipp. Vi ser store muligheter for å redusere klimagassutslipp i forbindelse med materialproduksjon, sier Kjell Håvard Belsvik, som er delprosjektleder for E39 fjordkryssing Bjørnafjorden.

Brua er en del av ferjeavløsningsprosjektet E39 Stord-Os (Hordfast).

Belsvik er ansvarlig for utviklingen av den 5,5 kilometer lange flytebrua som vil krysse Bjørnafjorden sør for Bergen i Vestland fylke, prosjektet er tilknyttet Ferjefri E39.

– Pongtongene til brua var i utgangspunktet planlagt som betongmateriale fordi flytebruer tradisjonelt bruker dette. Betong tåler saltvann og havmiljø relativt bra. Pongtongene skal bære både seg selv, trafikken og egenvekten av selve brua, og har sammen med brutårnet de største mengdene i konstruksjonen, forteller Belsvik.

Flere nyheter: