reklame for Utvik Autoservice
Menu
SAS har en rekke fly stående på bakken ved Gardermoen. Nå har flyselskapet fått frist ved utgangen av november til å betale tilbake utestående refusjonskrav. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB

Flyselskapene får frist til å betale tilbake alle refusjoner – trues med millionbøter

Innen utgangen av november må flyselskapene ha betalt sine kunder tilbake for avlyste flyreiser, har Luftfartstilsynet bestemt.

Av NTB | 02.10.2020 16:07:59

Økonomi og næringsliv: Det er forskjeller i hvor langt de ulike flyselskapene har kommet med å tilbakebetale utestående refusjonskrav. Dårligst står det til med SAS, mener Luftfartstilsynet.

– Om SAS ikke overholder denne fristen, vil det påløpe en tvangsmulkt pålydende én million kroner per måned fra og med 1. desember, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Dersom pålegget ikke er etterkommet innen februar 2021, vil Luftfartstilsynet vurdere om månedsbeløpet skal økes.

SAS kan ikke love at de klarer å behandle alle sakene innen fristen.

– Vi har ikke noe tidsestimat på når vi vil være i mål, sier han.

Tvangsmulkt vil også bli vurdert for de andre selskapene dersom de ikke følger den tidsplanen de selv har skissert overfor Luftfartstilsynet.

Luftfartsdirektøren opplyser at de har en god dialog med flyselskapene, og at de ser fram til at situasjonen er løst.

– Vi opplever at det har vært en positiv utvikling i hvordan flyselskapene har prioritert dette, etter at vi tok dette opp med dem før sommerferien. Det har tatt lang tid, og nå er det på tide å komme i mål med kravene, derfor setter vi en frist, sier luftfartsdirektør Kobberstad.

Til E24 sier pressesjef John Eckhoff i SAS at flyselskapet jobber på spreng og tar unna 5.000 refusjonskrav daglig, men at det fortsatt gjenstår «flere hundre tusen saker».

Norwegian har varslet at de skal være à jour med utbetalingene innen utgangen av oktober, mens Widerøe har opplyst at de har lite igjen å tilbakebetale.

(©NTB)

Flere nyheter: