reklame for smiaa
Menu
Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier at de har mottatt mange klager på annonser som spiller på koronafrykt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Flere selskaper er ilagt gebyrer for markedsføring som utnytter koronafrykt

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med koronaviruset.

Av NTB | 14.04.2020 10:18:06

Økonomi og næringsliv: Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med koronaviruset utnyttes, mener han.

– Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot koronaviruset, sier Haug.

(©NTB)

Flere nyheter: