Menu
Forsvarets helikopter over ulykkesområdet i Alta der seks personer omkom i en helikopterstyrt 31. august. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Flere Airbus-helikoptre må inspiseres etter Alta-ulykken

Ulykkeshelikopteret fra Alta er undersøkt av Statens havarikommisjon, og helikopterprodusenten Airbus Helicopters ber nå om at flere helikoptertyper inspiseres.

Av NTB | 11.09.2019 08:51:43

Ulykker og naturkatastrofer: Vrakdeler fra helikopteret ble tatt med fra ulykkesstedet i Kvenvik i Alta til Havarikommisjonens lokaler på Kjeller i Akershus. Tirsdag ble de første detaljerte undersøkelsene av disse delene gjennomført.

Funn fra undersøkelsene har ført til at Airbus nå ber om at alle nyere helikoptre av typen H125 (tidligere AS350), AS550 og EC130 inspiseres, opplyser Statens havarikommisjon for transport i en pressemelding.

– Det gjør at vi er usikre på om det har vært en god nok forbindelse forut for at helikopteret havarerte, sier Halvorsen til NRK.

Dersom det har vært en feil i akselforbindelsen, kan det ha ført til at helikopterpropellen ikke fungerte på helikopteret.

– Mister man forbindelsen her, mister man kraft på hovedrotoren, sier Halvorsen.

Han understreker at havarikommisjonen ikke har fastslått at dette var en utløsende årsak til ulykken.

Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon.

Den siste typen, AS550, er et militærhelikopter, men brukes ikke i Norge, opplyser kommunikasjonssjef Stine Barclay Gaasland i Luftforsvaret til NTB.

Det er kun helikoptre med en driftstid under 300 timer som må inspiseres.

Luftfartstilsynet vil følge opp alle selskapene som bruker disse helikoptrene.

– Vi følger også utviklingen i det som kommer fram om ulykken i Alta og hva disse inspeksjonene viser, sier kommunikasjonsdirektør Håvard Vikheim.

Helitrans utførte onsdag visuelle inspeksjoner av de aktuelle helikoptrene, til sammen 15 stykker.

– Det er ikke gjort funn av noen art. I henhold til anbefalingene fra Airbus er dermed helikoptrene igjen klarert for flyging, og de settes løpende tilbake i drift igjen, opplyser selskapet.

Havarikommisjonen forsøker dessuten å hente ut informasjon fra minneenheten i helikopteret som styrtet.

– Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte, opplyser Havarikommisjonen.

Fem av de omkomne var ungdommer fra Alta. I tillegg døde piloten, som var svensk.

Akselforbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen skal undersøkes i disse tre helikoptertypene etter at det er funnet et avvik her, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens Havarikommisjon.

I Norge er det registrert 87 helikoptre av typen Airbus H125 og seks av typen EC130, ifølge Luftfartstilsynet.

Helikopteret som styrtet i Alta, var av typen H125. Det var helt nytt og ble levert til Helitrans i juni i år. Ifølge Helitrans hadde det fløyet knapt 73 timer.

Havarikommisjonen jobber med å danne seg et bilde av ulykken. Både undersøkelser av vrakdelene og undersøkelser gjort på ulykkesstedet er viktige i dette arbeidet. Også informasjon fra vitner og personer som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret, er viktig.

Seks personer omkom i helikopterulykken 31. august. Ulykken skjedde i forbindelse med Høstsprell-festivalen i Alta, hvor det ble tilbudt sightseeingturer med helikopter over festivalområdet.

(©NTB)

Flere nyheter: