fbpx
Menu
Over 5.300 personer ringte lørdag inn til Oslo kommunes koronatelefon. Bare 360 kom gjennom. – For lavt tall, erkjenner kommunen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Færre enn sju prosent av innringerne kom lørdag gjennom på koronatelefonen i Oslo

Koronatelefonen i Oslo opplevde en massiv pågang lørdag. Kun 360 av de 5.300 personene som ringte inn, fikk svar. – Altfor lavt tall, sier koronatelefonsjefen.

Av NTB | 09.08.2020 16:02:37

Medisin og helse: – Vi var ikke forberedt på den store økningen i antall innringinger, erkjenner leder Stine Eugine Hansen for koronatelefonen i Oslo kommune til Aftenposten.

Hun forklarer at kommunen ikke har opplevd så stor pågang siden mars. Pågangen var lørdag så stor at den nasjonale koronatelefonen, som vanligvis ikke er åpen i helgene, ble åpnet opp.

Helseetaten i Oslo kommune opplyste lørdag til NTB at pågangen har økt betydelig den siste uken og at kommunen derfor arbeider med å bedre kapasiteten.

– Vi er også i ferd med å få på plass et registreringsskjema på nett, hvor de som skal teste seg, fyller ut et skjema. Deretter vil de bli kontaktet av kommunen om tid og sted, sa kommunikasjonssjef Christian Ekker Larsen i helseetaten i Oslo kommune til NTB.

Hansen opplyser til Aftenposten at skjemaet sannsynligvis vil være oppe fra og med neste uke.

(©NTB)

Flere nyheter: