fbpx
Menu
Facebook vil ikke legge føringer for målrettede politiske annonser. Her administrerende direktør og grunnlegger Mark Zuckerberg. Foto: Alex Brandon / AP / NTB scanpix

Facebook legger ingen begrensninger på målretting av politiske annonser

Facebook har besluttet å ikke innføre begrensninger på politisk målrettede annonser. Google innførte annonseregler i november for å bekjempe feilinformasjon.

Av NTB | 09.01.2020 14:09:49

Kultur og underholdning: Selskapet vil heller ikke faktasjekke politisk reklame, eller forby den helt, slik Twitter gjorde i oktober.

I stedet vil Facebook innføre tiltak som skal gi brukerne noe mer kontroll over hvor mange politiske annonser de ser, og gjøre det lettere å tilpasse antallet politiske annonser som kommer opp.

Selskapet vil også la brukerne søke på enkeltfraser og begrense annonsesøket gjennom bruk av filtre i annonsebiblioteket. Brukere får imidlertid ikke fjernet annonser helt.

Tiltakene synes å være for svake til å blidgjøre selskapets kritikere – blant dem flere ansatte – som sier at Facebook har for mye makt og for få begrensninger når det kommer til selskapets innvirkning på valg og selve demokratiet.

Siden i fjor høst har Facebook insistert på å ikke faktasjekke politiske annonser. Kritikere mener dette gir politikere muligheten til å lyve i annonser, og at det er vanskelig for nøytrale parter å holde oppsyn.

Selskapets administrerende direktør og grunnlegger Mark Zuckerberg har flere ganger sagt at «politisk tale er viktig», og at selskapet ikke ønsker å blande seg inn i den politiske prosessen.

Google, som er ledende på digitale annonser, har på sin side begrenset målretting av politiske annonser til brede kategorier som kjønn, alder og postnummer.

(©NTB)

Flere nyheter: