
DNB i full klinsj med Konkurransetilsynet – klager på Sbanken-nei
DNB fortsetter kampen for å kjøpe Sbanken. – Vi er helt uenige i Konkurransetilsynets vurderinger, sier DNBs kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen Lewin.
Økonomi og næringsliv: DNB klager saken inn for Konkurranseklagenemnda. De mener det er sterk konkurranse i markedet, og at det ikke er noen grunn til å nekte dem å kjøpe Sbanken.
– Nå har vi lest begrunnelsen deres nøye, og den er fortsatt vanskelig å forstå ut fra hvordan dette markedet ser ut og virker i dag. Konkurransetilsynet synes å se bakover når de vurderer saken, sier Lewin.
Hun mener tilsynet spekulerer når de hevder at oppkjøpet vil føre til høyere priser og dårligere tilbud innen fondssparing.
– DNB ville ikke fått sterkere markedsandel på fondssalg gjennom en sammenslåing siden fondsbiten skulle selges til en annen aktør i sparemarkedet. I tillegg inneholder avtalene som er presentert, tiltak som skulle styrke konkurransen etter overføringen, sier kommunikasjonsdirektøren.
– Vi opplevde at tilsynet låste seg veldig tidlig i sitt syn på fondssalg uten å ta hensyn til opplysninger og innspill de fikk fra DNB og Sbanken underveis i prosessen, fortsetter hun.
– DNB er allerede den største aktøren i markedet for sparing i fond, og kjøpet av Sbanken ville ført til at DNB fikk en enda sterkere posisjon, sa avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet da vedtaket ble fattet i midten av november.
Han pekte også på at Sbanken er en aktør med betydelig konkurransekraft.
– Banken har over tid utfordret de etablerte bankene og vært en pådriver for økt konkurranse, sa Nese.
Banken mener oppkjøpet skulle vært godkjent av Konkurransetilsynet og i alle fall med de tiltakene som banken foreslo.
Planene om oppkjøpet ble kjent i april, men i juni varslet tilsynet at de det kunne bli aktuelt å stanse det fordi de mener det vil føre til dårligere konkurranse og betingelser for fondskunder. DNB har lagt fram forslag til tiltak de mener vil sikre konkurransen i markedet, men likevel var ikke tilsynet fornøyd.