
Ble sjokkert da gavekortet allerede var brukt
Et elektronisk gavekort fra Jysk skal ha kommet på avveie. Da kunden skulle bruke dette i Haugesund, viste det seg at pengene allerede var brukt opp.
Gavekort: I april kjøper kunden en utesofa hos Jysk-Haugesund. To uker senere ble denne solgt på tilbud. Med 30 dagers prisgaranti fikk kunden et gavekort for differensen.
Gavekortet sendes som vedlegg/pdf-fil i en e-post. Beløpet på gavekortet er kr 5971,-.
– Jeg skriver ut «gavekortet», legger det i hyllen og informerer familien om at det i år blir julegaver fra Jysk, opplyser kunden til Radio Haugaland.
Den 24 oktober skal første julegave kjøpes på Jysk. Da kommer overraskelsen. Jysk informerer om at gavekortet kun har kr 244,- igjen.
Etter litt frem og tilbake viser det seg at kortet er brukt 2 ganger i slutten av juni og i midten av juli. Dette har skjedd både i butikk og på nett.
Uenig om ansvar
Hos Jysk mener de at det er kunden selv som har ansvaret for å sikre gavekortet.
– Det stemmer at kunden har mottatt gavekort fra oss, i forbindelse med en prisgaranti. Vedkommende har i etterkant vært i kontakt med oss, og vi har opplyst om at gavekortet er blitt brukt ved flere anledninger, sier Fatima Elkadi, communications Manager i Jysk til Radio Haugaland.
– Mitt argument om at gavekortet er adressert til meg personlig blir ignorert. Skal ikke butikken da be om legitimasjon eller fullmakt?, spør kunden.
– Vi i JYSK har gode rutiner på gavekort, og opplever sjeldent problemstillinger knyttet til gavekort. Vi oppfordrer kunde til å politianmelde saken, dersom vedkommende mener at noen har misbrukt kortet, sier kommunikasjonsmedarbeideren og understreker:
– Gavekortet er et verdikort. Det er kundens ansvar å ta vare på kortet og ikke miste det. Hvis kortet er mistet er det ikke mulig å refundere beløpet eller få et nytt gavekort, sier hun.