fbpx
Menu
Bilprisene trakk KPI opp. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Bilprisene trakk konsumprisindeksen opp

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,2 prosent fra april til mai. Særlig trakk bilpriser opp, men også strøm, klær, alkohol og vedlikehold bidro.

Av NTB | 10.06.2020 08:18:58

Økonomi og næringsliv: De nye KPI-tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at den største bidragsyteren til oppgangen var prisene på biler, som viste en økning på 2,2 prosent fra forrige måned.

Økte priser på strøm, klær, alkoholholdige drikker, samt vedlikehold og reparasjon på verksted bidro også til oppgangen i mai.

I motsatt retning trakk passasjertransport med fly med en prisnedgang på 8,1 prosent. Her var det de estimerte prisene på utenlandsreiser som sto bak den målte nedgangen.

Også matvareprisene bidro til å dempe oppgangen i KPI, med et prisfall på 0,8 prosent fra april til mai. I tillegg har varegruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler, samt bøker prisfall på henholdsvis 2,9 og 10,6 prosent.

− Smitteverntiltak og opprettholdelse av helsemyndighetenes råd har vært høyt prioritert. Dette har bidratt til at matvareprisenes typiske mønster gjennom året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som påske, jul og skolestart samt prisjustering i andre perioder, har blitt noe annerledes.

Det er uvanlig med prisnedgang fra april til mai, sier Størksen.

Her var matvarer den største bidragsyteren, med en prisoppgang på 4,9 prosent i denne perioden.

Spesielt importerte jordbruksvarer bidro til prisøkningen, med en prisoppgang på 12,1. Norske jordbruksvarer viste en økning på 3,3 prosent i samme periode.

− Den norske kronen har vært historisk lav det siste året, dette har gjort det dyrere å kjøpe inn importerte varer. Dette har særlig påvirket prisene på sesongvarer som må importeres i vinterhalvåret, og gjør at årets mønster skiller seg fra det vi vanligvis ser, sier Størksen.

Økningen i KPI ble dempet av energivarer, som blant annet består av strøm og drivstoff. Energivarer samlet sett viste en prisnedgang på 34,1 prosent fra mai 2019 til mai 2020.

Myndighetenes tiltak for å begrense koronapandemien har fått konsekvenser for konsumprisindeksen (KPI) også i mai. Selv om flere tjenester igjen er tilgjengelige og inngår som normalt i KPI, blir andre tjenester fortsatt særskilt behandlet, skriver SSB.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen, sier den siste tiden har vært spesiell for hele handels- og tjenestenæringen, også for dagligvarehandelen.

Konsumprisindeksen steg 1,3 prosent fra mai 2019 til mai 2020.

Tolvmånedersveksten i kjerneinflasjonen (KPI-JAE) steg 3,0 prosent, en oppgang på 0,2 prosentpoeng fra april 2020.

(©NTB)

Flere nyheter: