fbpx
Menu
Oppe fra venstre: Lene Hansen Tysse, Monica Maagerud Strand, Elise Haugen Wee Nedre fra venstre: Teresa Xu, Olaug Mortensen, Violeta Azzopardi, Vivian Wee Flatnes. FOTO: Wee

Avfallssekker ga 120 000 kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen

Utstyrsleverandøren Wee.no har overlevere en sjekk på 120 000 kroner til Brystkreftforeningen. Midlene kommer fra salg av rosa bigbags.

Av Egil M Solberg | 29.10.2020 09:45:40

Rosa sløyfe: For fjerde året på rad har Wee.no solgt rosa bigbags til privatpersoner og næringslivet, der halvparten av inntektene har gått til Rosa Sløyfe-aksjonen og kampen mot brystkreft.

Totalt er det bestilt rundt 4456 rosa avfallssekker på Wee.no så langt i 2020, noe som er en betydelig økning fra i fjor.

I 2019 fikk Brystkreftforeningen overført 77 000 kroner, et beløp som har steget til hele 120 000 kroner i år.

– Rosa bigbags har lenge vært et populært produkt og en fin måte å hente inn midler til Rosa Sløyfe-aksjonen. Årets salg har likevel gått betydelig bedre enn i fjor og vi har hatt en kraftig økning. Dette tror vi er en direkte effekt av COVID-19, da vi ser at langt flere i denne perioden har hatt behov for utstyr som bigbags, sier markedssjef Vivian Wee Flatnes i Wee.no.

– Dette er en veldig viktig sak, og jeg vil takke alle som har bidratt ved å kjøpe våre rosa avfallssekker også i år, sier Flatnes.

Ønsker mer persontilpasset behandling

Styreleder i Brystkreftforeningen i Haugaland, Olaug Mortensen, møtte personlig opp hos Wee.no for å takke for de innsamlede midlene. Hun er både fornøyd og imponert over årets innsamlingsaksjon.

– 43 000 kroner mer enn i fjor er en overveldende sum, man blir helt målløs. Vi i Brystkreftforeningen Haugaland er veldig takknemlige for dette viktige bidraget, og for innsatsen som er lagt ned, sier Mortensen.

Hun forteller at pengene kommer godt med ved å bedre pasientenes behandling.

– Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling. Alle som får brystkreft er ulike, men de har én ting til felles: Ingen av dem får nøyaktig den samme kreftsvulsten. Derfor kan en behandling som fungerer for én pasient, ha liten effekt på andre, sier Mortensen.

– Persontilpasset brystkreftbehandling sørger for at alle får den behandlingen de responderer best på, noe disse innsamlede midlene vil bidra til, sier styreleder i Brystkreftforeningen i Haugaland, Olaug Mortensen.

Årlig aksjon

Rosa sløyfe-aksjonen startet opp i Norge i 1999, og arrangeres hver oktober av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Siden starten har aksjonen samlet inn flere hundre millioner kroner til brystkreftsaken.

En viktig årsak til dette er sponsorer og samarbeidspartnere som selger rosa produkter og gir deler av salgssummen til inntekt for aksjonen.

Flere nyheter: