reklame for Utvik Autoservice
Menu
Amedia lanserer i slutten av november en ny lokal nettavis for Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Amedia lanserer ny lokalavis for Oslo

30. november lanserer aviskonsernet Amedia nettavisa Avisa Oslo. Konsernet sier at de satser tungt på den nye avisa.

Av NTB | 19.11.2020 14:53:12

Kultur og underholdning: – Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen, sier Magne Storedal i en pressemelding fra Amedia.

Han har vært ansvarlig redaktør for Amedia-avisa Romerikes Blad siden 2013, og blir nå ansvarlig redaktør for Avisa Oslo (AO).

– Oslo har en annen sammensetning enn andre byer, med mange tilflyttere. Derfor blir det en større barriere med å få de til å betale for innholdet. Men vi skal ha en ung og moderne profil, og aldersgruppen fra 24 år til 34 år blir viktig for oss, sier Storedal til Medier24.

Avisen skal spesielt satse på å nå yngre lesere på sosiale medier.

– Vi skal ansette en egen sosiale medier-redaktør, som vil gå inn i avisens ledelse. Vedkommende blir likestilt med nyhetsredaktøren, forteller han.

– Vi vet det er behov for en avis som AO. Bare en liten del av byens innbyggere abonnerer i dag på en av de lokale bydelsavisene i Oslo. Vi skal samle Oslo i én avis igjen og fylle rommet mellom bydelsavisene og region- og riksavisene, sier Storedal.

– Bortsett fra kulturstoff på institusjonssiden, så er Oslo veldig underdekket. Det gjelder på alle områder. Ingenting blir dekket som en lokalavis for hele Oslo ville gjort det, sier han til Medier24.

AO blir en abonnementsavis, selv om svært mye av innholdet også vil være åpent tilgjengelig for alle.

Amedia skriver i pressemeldingen at de vil satse tungt på den nye avisa. De jobber nå med å bygge opp en redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uka.

(©NTB)

Flere nyheter: