
24 millioner i underskudd for flyplassen
Haugesund lufthavn må ha tilskudd av kapital for å bestå på lokale hender. Nå styrer driften mot et underskudd på 24 millioner kroner.
Flyplass: Dersom Staten ikke går inn med støtte, må lokale krefter skyte inn ny kapital. Ellers vil det være slutt for lokalt eierskap og styring av flyplassen.
– Vi føler det brenner under beina på oss nå. Trafikkgrunnlaget og nåværende situasjonen, gjør det vanskelig å få flyplassen til å gå rundt økonomisk, dersom vi skal sitte igjen med stor gjeld etter pandemien, sier styreleder Martin Laurhammer i Lufthavndrift AS til Haugesunds avis.
Selskapet som driver flyplassen i såkalt tjenestekonsesjon. Det har de holdt på med siden 2019.
– Hvis vi kaster kortene, blir det ikke noe Ryanair til Alicante og Malaga. Neppe særlig chartertrafikk eller ruter andre steder enn til Oslo og Bergen. Avinor vil ikke bruke en kalori på ruteutvikling, sier Laurhammer til avisa.