Menu
Bømlafjordtunnelen

Mer arbeid i Bømlafjordtunnelen

Nok en gang skal omfattende arbeidet utføres i Bømlafjordtunnelen. Dette vil kunne føre til lange perioder med nedsatt hastighet og kolonnekjøring.

Av Egil M Solberg | 21.05.2016 15:24:47

Bømlafjordtunnelen skal tilfredsstille det siste tunneldirektivet. Europas lengste undersjøiske vegtunnel står dermed for tur for oppgradering.

Den 7 888 meter lange tunnelen ble åpnet i desember 2000. Den gangen hadde ikke EU sendt ut noe tunneldirektivet.

Det er et omfattende nytt elektro- og SRO-anlegget som nå skal bygges. Anlegget blir langt større enn det gamle, noe som vil bety sprenging av nisjer for nye tekniske bygg inne i tunnelen.

Det blir fire nye bygg i nisjer og to nye anlegg oppe i dagen.

For øvrig skal nesten alt teknisk utstyr i tunnelen fjernes og erstattes med nytt utstyr.

Blant utstyr som både skal leveres og monteres kan nevnes 13 større fordelinger, 69 nødstasjonskap, 140 km kabler og 68 km trekkerør.

Som i alle oppgraderte tunneler blir det hendelsesdetektering. Det blir ikke bare basert på video, men også på radar. Grunnen er at røyk fra brann kan hindre sikten for videokameraer.

Oppgraderingen av Bømlafjordtunnelen skulle egentlig kommet i gang i fjor. Innen 2. mai 2018 må jobben være fullført.