Menu

Forbrukerombudet stevner Ryanair

Det er den rene stevningskrig mellom Ryanair og Forbrukerombudet. Først stevnet Ryanair Forbrukerombudet. Nå har ombudet stevnet flyselskapet og saken går nå til retten.

Av admin | 13.07.2006 11:52:31

Stridens kjerne er at Ryanair nekter å rette seg etter to av kravene fra Forbrukerombudet. Fortsatt krever Ryanair gebyr for å betale tilbake skatter og avgifter til passasjerene når de avbestiller reisen. Forbrukerombudet og Markedsrådet mener at kunden ikke kan belastes for dette.

Ryanair tok 20 euro, eller nesten 160 kroner, i gebyr. Det er omtrent det samme beløpet som man ville fått refundert. Få vil da ta seg bryet med å kreve tilbake pengene, og slik blir dette en fiktiv rettighet, sier Thon. I ettertid har flyselskapet senket gebyret til 10 euro, nesten 80 kroner, men dette er fortsatt ikke bra nok, mener Forbrukerombudet over ANB.

Det andre stridsspørsmålet dreier seg om hvor godt Ryanair opplyser om passasjerenes rettigheter når det gjelder forsinkelser. Forbrukerombudet mener at Ryanair fortsatt ikke opplyser godt nok om dette.

I Norge har Ryanair flygninger fra Sandefjord Lufthavn Torp og fra Haugesund lufthavn Karmøy. I underkant av 700.000 passasjerer reiste med flyselskapet i fjor.  (Kilde: ANB)

Av Egil Kr. Solberg | 13.07.2006 kl.11:5